دانش بنيان دانش بنيان .

دانش بنيان

تعريف شركت دانش بنيان و كار آن

شركت‌هاي دانش‌بنيان ايده‌اي نو براي كسب و كار‌هاي دانش‌بنيان

با توجه به اهميت شركت‌هاي دانش بنيان در دنياي كسب و كار و اقتصاد‌ كشور‌ها در اين مصاحبه به گفتگو در زمينه راهكار‌ها و چالش‌هاي شكل گيري شركت‌هاي دانش‌بنيان پرداخته‌ايم

ايده‌اي كه مي‌تواند از مهاجرت نخبگان كشورمان به خارج از كشور جلوگيري نمايد و زمينه رشد و توسعه و بالنگي كشورمان را در عرصه‌هاي مختلف به ويژه عرصه هاي دانشي فراهم نمايد.

مسوولان و كارشناسان به اين نكته رسيده‌اند كه ديگر فارغ‌التحصيلان داشگاهي را به ويژه در سطح تحصيلات تكميلي نميتوان با حقوق كارمندي مشغول كرد و حتي در صورت فراهم بودن امكان استخدام يك نيروي صاحب ايده و دانشگر به شغل كارمندي تن نمي‌دهد ، بنابراين بهترين ايده براي توسعه فضاي كسب و كار كشورمان ايجاد و توسعه شركت‌هاي دانش‌بنيان است.

تعريف از دانش بنيان و شركت دانش بنيان

در ابتدا بايد به تعريف جامعي از دانش بپردازم. دانش در حقيقت مجموعه اي از داشته هاي تئوري، عملي، مهارتي و تجربي بشر است. در طول تاريخ، داشته هاي متعددي نظير زمين، تجهيزات سخت افزاري، منابع طبيعي و اطلاعات، جوهره اصلي كسب و كار بشر را تشكيل ميدادند. در روزگار كنوني، اين دانش است كه جوهره اصلي شركتها را تشكيل مي دهد و رقابت شركت ها بر سر ميزان، سطح و نوع دانش موجود در آنها تعيين مي شود. به عبارت ساده تر شركت هاي امروز از دانش صاحب ثروت مي شوند. البته بايد در نظر داشت كه هر دانشي براي شركت ها مفيد نيست. دانش بايد كاربردي شود يا به اصطلاح كارشناسان، تجاري سازي شود.

شركت هاي دانش بنيان تجاري سازي

منظور از تجاري سازي دانش، تبديل آن از حالت خام به حالتي بازار پسند و داراي تقاضا در بازار است. به عنوان مثال ميتوان به يك حافظه Flash اشاره كرد. شايد بتوان گفت موادي كه براي توليد يك حافظه  Flashمصرف ميشود كمتر از 50 تومان ارزش داشته باشد اما قيمت محصول چندين برابر آن است چراكه شركت دانش بنيان توليد كننده حافظه هاي Flashh در حقيقت در حال فروش دانشش  نهفته در آن محصول است.

عوامل موفقيت شركت هاي دانش بنيان

عوامل بسيار متعددي ميتوانند موفقيت يا عدم موفقيت يك شركت دانش بنيان را رقم بزند اما شايد يكي از اصلي ترين آنها را بتوان داشتن يك واحد تحقيق و توسعه با تمام مشخصات آن دانست. واحدي كه با در نظر گرفتن تقاضاي بازار و مخاطبينِ شركت،، وظيفه ي تحقيقات توسعهاي، نشر ايده هاي نو و در نهايت ايجاد محصول جديد و يا ارتقاء محصولات قبلي در جهت تقويت مزيت هاي رقابتي شركت را بر عهده دارد. يكي ديگر از عوامل موفقيت فرآيند تجاري سازي است. اين فرآيند تقريبا در تمام شركت ها در حال انجام است اما شركتي موفق تر است كه اين فرآيند را سريعتر، كم هزينه تر و كاملتر طي كند.

انواع شركت هاي دانش بنيان

از ديگر عوامل موفقيت ميتوان توجه ويژه شركت به حقوق مالكيت فكري را نام برد. از آنجا كه دارايي هاي نامشهود شركت هاي دانش بنيان سهم زيادي در دارايي هاي شركت دارند و اكثرِ ( نه همه ي ) دارايي هاي نامشهود را دانش افراد تشكيل مي-دهد،، شركت مي بايست استراتژي مشخصي در خصوص حقوق مالكيت فكري حداقل در داخل مجموعه خود داشته باشد. و آخرين عامل موفقيت كه در بين تمام شركت ها با ارزش، ولي در نزد شركت هاي دانش بنيان با ارزش تر است، زنجيره ارزش شركت است. جانماييي هوشمندانه اين سازمان ها  در شبكه وسيع ذي نفعان و مشتريان اطرافشان مي تواند باعث موفقيت و قصور در اين امر را عامل عدمم موفقيت آنها دانست.

يكي ديگر از عوامل موفقيت شركت هاي دانش بنيان را مي توان منابع انساني عنوان كرد. خلاقيت و نوآوري كه اصلي ترين منبع فعاليت شركت هاي دانش بنيان است تنها توسط انسانها پديد ميآيد. اين مطلب توجه بيش از پيش و اتخاذ هوشمندانه استراتژي هاي موثرر در خصوص منابع انساني را در دنياي كسب و كار امروز و شركت هاي دانش بنيان پراهميت جلوه مي دهد.

شكوفايي شركت هاي دانش بنيان

جهاني شدن، زير ساختهاي قابل اطمينان، فرهنگ جامعه و قانون زدايي را ميتوان از مهمترين شرايط ظهور شركت هاي دانش بنيان دانست. جهاني شدن كمك مي كند تا شركتها نگاه خود را وسعت ببخشند و از تجربيات موفق و ناموفق بين المللي درس بگيرد. دانشش يك داشته ي بشري است و نمي توان آن را به مرزهاي جغرافيايي محدود كرد پس چه بهتر كه نگاه شركت ها جهاني و متعاقبا دانش بنيان تر شود. در اين مسير ظرفيت ها و فرصتهاي جديدي نمايان مي شوند كه شركت هاي دانش بنيان براي استفاده از آنها وو كسب سود ، نرخ ظهور بيشتري خواهند داشت.

زيرساختها، از ديگر شرايط تاثيرگذار محيطي بر بروز انواع شركت هاي دانش بينان هستند. امكان  بالفعل كردن توان بالقوه و ايجاد پتانسيلهاي منطقه اي از مزاياي زيرساختهاي خوب است. زيرساخت ها از خطوط ساده اينترنت و حمل و نقل گرفته تا دانشگاهها وو مراكز پژوهشي و فناوري يك منطقه همه در بروز شكوفايي شركت هاي دانش بنيان موثرند.


برچسب: دانش بنيان، شركت‌هاي دانش‌بنيان، كسب و كار‌هاي دانش‌بنيان، شركت هاي دانش بنيان تجاري سازي، شركت دانش بنيان توليد كننده، شكوفايي شركت هاي دانش بنيان، مزاياي دانش بنيان، محصولات دانش بنيان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ساعت: ۱۱:۱۷:۲۴ توسط:نادر رفيعي موضوع: