دانش بنيان دانش بنيان .

دانش بنيان

آشنايي با APCIT

APCIT

Asian and Pacific Centre for Transfer of Technology كه با اختصار APCIT ناميده مي شود، اين مركز در سال 1977 در شهر بنگلور واقع در كشور هند تاسيس شد و در سال 1993 مركزيت آن به دهلي نو در همان كشور هند منتقل شد. اين مركز مسئوليت ترويج انتقال فناوري را بين شركت هاي كوچك و متوسط در آسيا و اقيانوس آرام را برعهده دارد. اين مركز با پياده سازي و توسعه پروژه هاي گوناگون در زمينه هاي محيط زيست از مشاركت و كمك هاي بين المللي جهت تقويت اهداف خود در زمينه انتقال تكنولوژي، نهاد سازي، توسعه منابع انساني، مطالعات و توسعه كسب و كار به صورت مشاركتي با در نظر گرفتن فعاليت بيشتر زنان در زمينه فناوري تاسيس شده است. اين مركز تحت نام موسسه منطقه اي سازمان ملل متحد در كميسيون اقتصادي و اجتماعي براي آسيا و اقيانوسيه  United Nations Regional Institution under the Economic and Social Commission for Asia and the Pacific كه به اختصار ESCAP  ناميده مي شود در حال فعاليت مي باشد.

 2

1

YET2

 
3

مركز Yet2 در سال 1999 با هدف ايجاد نوآوري هاي باز و گسترش تكنولوژي و پرورش همكاري هاي جهاني جهت افزايش تجاري سازي نوآوري هاي جديد تاسيس گرديد. اين مركز هم اكنون به كليه شركت هاي ايالات متحده، اروپا و آسيا سرويس دهي مي كند.

اين مركز طيف گسترده از شركت ها را از جمله شركت هايي در مقياس جهاني، شركت هاي متوسط و كوچك، سرمايه گذاران، شركت هاي نوپا، شتاب دهندگان محلي و بين امللي، موسسات تحقيقاتي و فناوري و حتي كارگزاران را تحت پوشش خود قرار مي دهد. اين مركز در حوزه هاي مختلف شغلي و تخصصي از دانش متخصصين مختلف در حوزه هاي FMCG، خودرو، هوا و فضا، علوم بهداشتي، الكترونيك، مواد پايدار و شيمايي، نفت و گاز، ديجيتال و فناوري و توليد بهره مند است. اين مركز خود را فراتر از يك مركز مشاوره دانسته بيشتر با رويكرد عملياتي شدن موضوعات فعاليت خود را پيش مي برد.

اين شركت با سرمايه گذاري مشترك شركت هاي بزرگي مانند P&G،  Honeywell، DuPont، Venrock و زيمنس با سرمايه 24 ميليون دلاري تاسيس شد و تاكنون توانسته است به بيش از 500 شركت بين المللي سرويس دهي كند.

RTTN

4

شبكه انتقال تكنولوژي روسيه كه با نام The Russian Technology Transfer Network و مخفف RTNN شناخته مي شود، اين مركز در سال 2002 در منطقه نووسيبيرسك روسيه بدون حمايت دولت و با اراده اعضاي تشكيل دهنده آن تاسيس شد، اين مركز پشرو در تحقيق و توسعه علوم و فناوري مي باشد. اين مركز امروز بيش از 50 مركز نوآوري در بيش از 40 منطقه روسيه و كشورهاي مستقل مشترك المنافع راه اندازي كرده است و از طريق اشتراك گذاري دانش و منابع فن آوري توانسته است شركاي تجاري مناسبي را چه در خاك روسيه و چه بيرون از كشور روسيه جذب نمايد. اين مركز يكي از مراكز مهم در جمع آوري اطلاعات و تحقيق و توسعه روسيه بوده و مركزي جهت ورود شركاي بالقوه در حوزه فناوري درون روسيه مي باشد.

 

بدين ترتيب محصولات و خدمات شركت ها و موسسات بر اساس اصولي كه از طريق كارگروه ارزيابي و تشخيص صلاحيت شركت هاي دانش بنيان تحت نظر معاونت علمي رياست جمهوري جمع آوري شده است در دو بخش بررسي معيارهاي اساسي محصول و خدمتت و همچنين بررسي معيارهاي عمومي خود شركت يا موسسه، ارزيابي شده و بر اساس نتيجه ارزيابي مشخص خواهد شد كه آيا محصولات و خدمات شركت حائز رتبه دانش بنيان شدن خواهند بود يا خير، در اين راستا با توجه به وجود معيارهاي گوناگون در دسته بندي شركت ها، رتبه بندي شركت ها در معيارهاي دانش بنيان شدن به وجود آمد تا بتوان شركت ها و موسسات را از نظر رتبهه دانش بنيان شدن و ميزان حمايت مورد نياز دسته بندي نمود. بدين صورت سه دسته بندي كلي و در كل 5 دسته بندي جزيي برايي شركت هاي دانش بنيانمشخص گرديد تا بتوان با توجه به نوع محصول و خدمت شركت ها و موسسات، رتبه دانش بنيان بودن مرتبط با هر يك را براي آنها در نظر گرفت. عمده ترين معيارهاي مورد بررسي در كارگروه ارزيابي و تشخيص صلاحيت شركت هاي دانش بنيان به شرح زير مي باشند كه با توجه به نوع رتبه دانش بنيان بودن برخي از اين موارد ارزيابي خواهند شد :

 
 

ليست بيمه نفرات

 

وجود تيم تحقيق و توسعه و مستندات مربوطه مرتبط با محصول يا خدمت

 

فناورانه بودن محصولات يا خدمات و لزوم نياز به تحقيق و توسعه مداوم

 

اظهارنامه مالياتي و مستندات مالي

 

نوع مشتريان محصول و خدمات

 

مستندات احراز هويت شركت

 

وجود تيم تحقيق و توسعه و مستندات مربوطه مرتبط با محصول يا خدمت

 

حجم درامد وصولي شركت از فروش محصولات و خدمات تفكيكي

 

دانش بنيان يك اصطلاح كاربردي پيرامون يك مجوز يا گواهينامه است كه توسط كارگروه ارزيابي و تشخيص صلاحيت شركت هاي دانش بنيان تحت نظر معاونت علمي رياست جمهوري طي فرايند ارزيابي براي يك شركت يا موسسه بر اساس محصولات و خدمات آن شركت صادر مي گردد.

عبارت دانش بنيان در ترجمه انگليسي به صورت Knowledge based معني مي شود و از اين رو به موسسات و شركت هاي دانش بنيان Knowledge-based Companies  و به محصولات اين موسسات و شركت هاي دانش بنيان Knowledge-Based Productsss گفته مي شود.

 
شهر هايي براي استقرارشركت دانش بنيان

شهرهايي كه امكان استفاده از مصوبه ضوابط استقرار واحدهاي صنايع پيشرفته و فعاليت‌هاي دانش‌بنيان را دارند

تأكيد اين مصوبه به طور خاص، بر نحوه استقرار شركت‌هاي دانش­بنيان در شهرهاي بزرگ و داراي محدوديت استقرار است. شهرهايي كه ممنوعيت استقرار ندارند، بر اساس فرآيندهاي قبلي در مورد آنها عمل مي‌شود.

بديهي است رعايت رده بندي پيوست مصوبه فوق الذكر، در كليه شهرها نيز ضروري است و مبناي تعيين مكان مجاز براي استقرار واحدهاي توليدي و صنعتي مي‌باشد.

به منظور حفظ اراضي لازم و مناسب براي توسعه موزون شهرها با رعايت اولويت حفظ اراضي كشاورزي، باغات و جنگل­ها، هرگونه استفاده براي احداث ساختمان و تأسيسات در داخل حريم شهر تنها در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب طرح­هاي جامع و هادي امكان­پذير خواهد بود. نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و تأسيسات كه به موجب طرح­ها و ضوابط مصوب در داخل حريم شهر مجاز شناخته شده و حفاظت از حريم به استثناي شهرك­هاي صنعتي كه در هر حال از محدوده قانوني و حريم شهرها و قانون شهرداري­ها مستثني مي­باشند) به عهده شهرداري مربوط مي­باشد، هرگونه ساخت و ساز غير مجاز در اين حريم تخلف محسوب و با متخلفين طبق مقررات رفتار خواهد شد.)


برچسب: دانش بنيان، شركت دانش بنيان، شركت هاي دانش بنيان، APCIT، معيارهاي دانش بنيان شدن، شهر هايي براي استقرارشركت دانش بنيان،،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ساعت: ۱۱:۱۹:۳۶ توسط:نادر رفيعي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :